Sukses


Andik Vermansah Bawa Selangor FA Juarai Piala Malaysia

Bola.com, Kuala Lumpur - Andik Vermansah berhasil membawa Selangor FA menjuarai Piala Malaysia untuk ke-33 kalinya seusai mengalahkan Kedah FA dengan skor 2-0 dalam laga final, di Stadion Shah Alam, Selangor, Sabtu (12/12/2015). Gol kemenangan Selangor FA dicetak oleh Ahmad Hazwan Bakri pada menit ke-4 dan 48.

Dalam pertandingan tersebut Selangor FA berhasil menguasai jalannya laga sejak menit-menit awal babak pertama. Klub yang berjuluk The Red Giants tersebut langsung mengancam pertahanan Kedah FA melalui pemain andalannya asal Indonesia, Andik Vermansah.

Pada menit keempat, penyerang sayap Selangor FA, Ahmad Hazwan Bakri, berhasil mencetak gol. Hazwan berhasil mencetak gol melalui tendangan chip, memanfaatkan umpan terobosan Guiherme De Paula. Skor 1-0 untuk Selangor FA.

Di babak kedua, Selangor FA tetap mendominasi penguasaan bola. Beberapa kali Andik Vermansah dkk. melakukan serangan ke jantung pertahanan Kedah FA.

Pada menit ke-48, Selangor FA dapat menggandakan keunggulan melalui gol kedua, lagi-lagi lewat Ahmad Hazwan Bakri. Pemain bernomer punggung 11 tersebut berhasil melepaskan tendangan mendatar yang gagal diantisipasi dengan baik oleh kiper Kedah FA, Mohammad Firdaus. Skor berubah menjadi 2-0.

Andik Vermansah beberapa kali mengancam pertahanan Kedah FA. Namun, pemain asal Jember tersebut mendapat hadangan dari pemain belakang Kedah FA. Bahkan, beberapa kali Andik Vermansah mendapatkan terjangan dari Khairul Helmi dkk. Skor 2-0 untuk kemenangan Selangor FA bertahan hingga wasit meniup peluit akhir tanda berakhirnya pertandingan.

Hasil tersebut mengakhiri penantian 10 tahun Selangor FA untuk menjuarai Piala Malaysia. Terakhir, The Red Giants menjuarai Piala Malaysia pada tahun 2005. Total sudah 33 gelar Piala Malaysia yang dikoleksi Selangor FA. 

Prestasi tersebut membuat Andik Vermansah jadi pemain Indonesia ketiga yang berhasil mengantar klub asal Malaysia menjuarai Piala Malaysia, setelah Bambang Pamungkas dan Elie Aiboy menorehkan prestasi serupa pada 2005, juga bersama Selangor FA.

Kemenangan ini juga jadi gelar pertama Andik dari partai final yang dijalaninya sepanjang karier profesionalnya. Sebelumnya, Andik gagal meraih hasil positif di final SEA Games 2011 dan SEA Games 2013. 

Di pihak lain, kegagalan ini membuat mimpi Kedah FA mengawinkan gelar juara Malaysia Premier League dengan Piala Malaysia pupus. Kedah FA hanya bisa meraih gelar Malaysia Premier League 2015 dan promosi ke Malaysia Super League 2016.

Susunan Pemain:

Selangor FA (4-4-2): Norazlan; Azrif, Shahrom (c), Cornthwaite, Raimi; Andik/Fittri (83'), Leandro, Nazmi, Hazwan/Venod (78'); Hadi, Guilherme De Paula.

Kedah FA (4-1-2-3): Firdaus; Rizal, Bang, Khairul Helmi (c), Shafizan/Syafiq (75'); Liridon; Syazwan T/Roslan (58'), Baddrol; Syazwan Z, Sandro, C.Edeh.

Video Populer

Foto Populer